Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2008

Η Δύναμη της Αρνητικής Σκέψης


Mπορεί να θες να τις διώξεις, αλλά μπορούν να σου μάθουν πολλά.Πριν διώξεις μια κακή σκέψη, σκέψου λίγο τι θα μπορούσε να σου διδάξει. «Οι αρνητικές σκέψεις μπορούν να σε βοηθήσουν να εντοπίσεις προβλήματα» λέει η Judith Beck, διευθύντρια του ινστιτούτου Beck για τη Συμπεριφοριστική Θεραπεία κι Ερευνα στη Φιλαδέλφεια. Τσέκαρε τρεις κύριους τύπους και πώς μπορείς να τους εκμεταλλευτείς.

Αισθήματα κατωτερότητας
Αναγνώρισέ τα: Είμαι χάλια στη δουλειά μου. Δεν έχω καλές ιδέες. Είναι θέμα χρόνου μέχρι να με απολύσουν.
Ξεπέρασέ το: Μπορεί όντως να είσαι χάλια σε κάποια πράγματα. «Κάποιες φορές οι αρνητικές σκέψεις μας είναι αληθινές, αλλά μην το δεχτείς πριν κοιτάξεις με αντικειμενικό μάτι την κατάσταση» σου λέει η Beck. Κάποιοι τα καταφέρνουν πολύ καλά σε ομαδικές συναντήσεις, ενώ άλλοι αποδίδουν καλύτερα όταν δουλεύουν μόνοι. Δες πού λειτουργείς καλύτερα. Αν και πάλι δεν τα καταφέρνεις, μπορεί εσύ και η δουλειά σου να μην είστε φτιαγμένοι ο ένας για τον άλλον. Αλλαξε δουλειά.

Γενικότερη απαισιοδοξία
Αναγνώρισέ την: Θα χάσω την πτήση και δεν θα πάω στη συνάντηση. Πάει, τον έχασα κι αυτόν τον πελάτη. Η γυναίκα μου θα με αφήσει.
Ξεπέρασέ την: «Μην αρνείσαι τα σενάρια καταστροφής, αλλά επικεντρώσου σε πράγματα πάνω στα οποία έχεις έλεγχο» λέει η Julie K. Norem, συγγραφέας του The Positive Power of Negative Thinking . «Θα βοηθήσει να κρατήσεις το άγχος σου σε λογικό επίπεδο». Επίσης, μπορεί να επιμηκύνει τη ζωή σου: έρευνα στο περιοδικό Psychological Medicine συνέδεσε υψηλά επίπεδα άγχους με μεγαλύτερα ποσοστά θανάτου από ασθένειες στα επόμενα χρόνια.

Ζητήματα αυτοπεποίθησης
Αναγνώρισέ τα: Η μελαχρινή στο μπαρ δεν μου χαμογέλασε. Με αγνοεί όπως όλες οι υπόλοιπες. Μάλλον είμαι κακάσχημος, αηδιαστικός και αποκρουστικός.
Ξεπέρασέ τα: Οταν αρχίζεις να γενικεύεις τα προβλήματά σου είναι δύσκολο να σταματήσεις. «Οταν νιώθεις ένα βαρύ αίσθημα στο σώμα σου, επικεντρώσου στο τι πέρασε από το μυαλό σου» λέει η Beck. Μετά σπάσε τον φαύλο κύκλο. Με είδε; Φοράει βέρα; Μήπως έχω μύξες που κρέμονται από τη μύτη μου; «Αν δεις την κατάσταση με αυτόν τον τρόπο, δεν θα υποκύψεις τόσο εύκολα» λέει η Norem.

Δεν υπάρχουν σχόλια: